Istoria casei de marcat

Pe 30 ianuarie 1883, James Ritty, patronul unui local din Dayton (Ohio) a primit brevetul pentru inventia casei de marcat. James Ritty a inventat mecanismul poreclit „casieria incoruptibila” sau prima casa de marcat mecanica. Masinaria folosea un fel de taste metalice care presau valoarea in ele pentru a indica vanzarea. Avea si o sonerie care anunta vanzarea, precum si un buton de total care aduna toata suma vanzarilor dintr-o zi.

Dupa ce a citit descrierea casei de marcat inventate de Ritty, John H Patterson a achizitionat cateva astfel de masini pentru magazinele sale, apoi a decis sa cumpere si brevetul, precum si firma producatoare, in 1884. Patterson era un om de afaceri de succes, excentric si agresiv si, desi inca 84 de societati au inceput sa vanda case de marcat, compania lui a avut cel mai mare succes. Patterson a continuat sa imbunatateasca casa de marcat brevetata de Ritty, adaugand si rolele de schimb pentru a potrivi fiecare pret cu produsul caruia ii apartinea, rolele aveau si coloane invizibile separate pentru centi si pentru dolari. Cand tranzactia era completa, o sonerie atasata casei de marcat, anunta acest lucru, iar suma de plata era stocata pe un cadran mare pe partea din fata a masinii. In timpul fiecarei vanzari, o banda de hartie era perforata, astfel incat comerciantii puteau tine evidenta vanzarilor. La sfarsitul zilei, comerciantul numara gaurile facute pentru a afla vanzarile din acea zi. In 1906 a fost proiectata o casa de marcat cu un motor electric. Intre 1888 si 1915, casele de marcat au inceput sa fie „imbracate” in cutii de metal de tot felul, unele de lux, fiind raspandite in aproape orice magazin care vindea cu amanuntul. Aceasta perioada este dominata de casele de marcat cu pereti de alama, dintre care multe sunt inca disponibile in pietele de antichitati de astazi. Erau si case de marcat si din alte materiale, precum lemnul sau fonta, finisajele incluzand alama lustruita,  placare cu nichel, cupru antichizat, vopsea si chiar placare cu argint si aur.

Era tot mai dificil sa-ti imaginezi un magazin care sa nu aiba in dotare o casa de marcat, desi inainte de 1879 comerciantii nici nu visau la un asa echipament. Nu numai ca furtul de numerar a fost descurajat, dar a aparut un nou instrument de abordare analitica, care a dus la o utilizare sistematizata de informatii pentru a produce profit.

De-a lungul anilor 1900 s-au facut multe progrese in ceea ce priveste casele de marcat. Nu numai ca impiedicau furtul grosolan, insa au facut mai usor comertul in restaurante si magazine si mai profitabil pentru proprietarii acestor afaceri.

Optiuni precum cele din zilele noastre, cum sunt computerele cu „touch screen”, scannerele cu mii si mii de articole in memorie, POS care faciliteaza incasarile cu cardul, contribuie la succesul afacerilor, facand comertul mai eficient.

Multe companii produc acum case de marcat, printre care branduri mari ca: Samsung, Sam4s, Sharp Electronics, Casio, Royal, TEC si Sanyo.